Zorgen om veiligheid op het water bij ‘drukste punt van het IJsselmeer’ bij IJburg

Elise de Rooij



Vorige week zaterdag liep alles goed af, vertelt Heijmans, maar ook op 28 juli toen een Britse tiener verdronk verliep de communicatie vaak stroef. “Dan moet je bedenken: dit ongeval was nog overzichtelijk. De boot lag voor anker en er was één iemand onvindbaar. Wat gebeurt er als er een passagiersschip op een tanker knalt? Waar zijn de hulpdiensten dan? Dan kunnen er tientallen, misschien honderd man in het water liggen. Dan is communicatie het allerbelangrijkste.”

Missend KNRM-station

Ook is het dichtstbijzijnde station van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) is in Marken. De KNRM is een officiële partner van de Kustwacht en volgens de norm zouden ze binnen 30 minuten na een alarmering op locatie moeten zijn. Het Buiten-IJ ligt alleen te ver weg om dat te halen. Er is jaren geleden gesproken over een reddingsstation van de KNRM, maar dat is toen niet doorgegaan.

Een woordvoerder van de KNRM liet daarover weten dat de kosten te hoog zouden uitvallen en dat het risico te groot zou zijn, omdat ze niet zeker wisten of er genoeg vrijwilligers zouden zijn om het station draaiende te houden. Het is toen geprobeerd op te lossen met een Reddingsbrigade op het strand van IJburg (dit is dus een andere organisatie met andere verantwoordelijkheden).

Maar nu IJburg alsmaar drukker wordt, met alle woningen die er nog bij komen, móét er een KNRM-station komen, vindt Heijmans. “Bij de zeilvereniging ken ik zo tien mensen die wel opgeleid willen worden tot KNRM-vrijwilliger, dus dat is het probleem niet.”

‘Niet op agenda’

Volgens de woordvoerder van de KNRM staat een reddingsstation bij IJburg niet op de agenda. Wel zegt hij dat er kritisch wordt gekeken naar ontwikkelingen in het gebied en als er behoefte is aan meer veiligheid, dat de bal dan ook bij de gemeente ligt.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment