Vanaf 17 juni voerde Schiphol inderdaad het jaarlijkse onderhoud aan de baan uit, wat inhield dat er waar nodig reparaties aan het asfalt en de markeringen werden uitgevoerd, de bekabeling werd gecontroleerd en de regenwaterafvoer doorgespoeld. Het onderhoud is nodig om de veiligheid te kunnen waarborgen.
De werkzaamheden zijn inmiddels volgens planning afgerond en vanaf maandagochtend is de Zwanenburgbaan weer open. Toch zal de baan veel minder worden ingezet dan gebruikelijk. Dat heeft te maken met de nog lopende renovatie van het landingssysteem (ILS) dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) doet. Piloten gebruiken dat landingssysteem om vliegtuigen in een optimale koers en daalhoek af te dalen richting de baan.
Waarom kan het niet in de winter?
Er is een strakke planning voor het onderhoud aan de banen. Er zijn in totaal zes start- en landingsbanen op Schiphol. Elk jaar gaat één van de banen in ‘groot onderhoud’, zo was de Kaagbaan eerder dit jaar aan de beurt waardoor er een ruim negen weken geen gebruik gemaakt kon worden van de baan. Tussendoor wordt er ook kortdurend regulier onderhoud gedaan.