“Geen enkel ander bedrijf ter wereld maakt foto’s op zee tijdens windkracht 10.” Bij de Texelse fotograaf Herman IJsseling (60) gaat het hart sneller kloppen zodra anderen bij stormachtig weer binnen willen blijven. Zijn indrukwekkende foto’s van schepen op zee zijn wereldwijd bekend. Deze beelden zijn nu gebundeld in een nieuw fotoboek.
In maritieme kringen is Herman IJsseling al lang geen onbekende meer. Sinds halverwege de jaren ’80 legt hij vanuit de lucht alles vast wat op het water vaart, met een voorliefde voor spectaculaire beelden van schepen die hoge golven trotseren. Inmiddels heeft hij een uitgebreide collectie opgebouwd en al meerdere fotoboeken uitgebracht. Zijn nieuwste boek, toepasselijk genaamd Stormvliegen, bevat foto’s van onder andere kotters van de Texelse, Helderse en Wieringer vloot in zwaar weer.
Vliegtuig boven schip
IJsseling straalt als hij over zijn werk vertelt. Hij benadert de eigenaren van de vaartuigen pas achteraf, wanneer hij een mooie serie foto’s heeft gemaakt. ‘De schippers denken niet aan foto’s wanneer ze in zwaar weer zitten,’ lacht hij. Vaak merken ze niet eens dat de fotograaf met zijn vliegtuig vlak boven hen vliegt om spectaculaire beelden te maken. ‘Maar ze vinden het natuurlijk geweldig. Achteraf krijg ik vaak complimenten.’
IJsseling houdt het weer nauwlettend in de gaten. Vooral de stormen. “Vanaf half september check ik twee keer per dag alle weersites om de ontwikkelingen te volgen,” vertelt hij. “Niet alleen hier, maar ook in het Engelse Kanaal en langs de Ierse westkust. Als het echt hard waait, gaan we eropuit.”
Altijd op zoek naar stormen
Soms krijgt hij van tevoren een tip van een schipeigenaar. “Als hun schip langs de Nederlandse kust vaart, vragen ze of ik stormfoto’s wil maken.”
Voor die foto’s heeft IJsseling speciaal een tweemotorige Cessna Skymaster aangeschaft, die zelfs bij windkracht 10 stabiel blijft. “Hij heeft zich inmiddels bewezen,” zegt hij lachend. “Veiligheid staat voorop. Dit is een vliegtuig met twee motoren, die zijn zo sterk dat de kans op neerstorten echt minimaal is.”
IJsseling maakt zo’n 250 vluchten per jaar, goed voor ongeveer 400 vlieguren. Of het hem een adrenalinekick geeft? “Het is uitdagend en geeft veel voldoening als het lukt,” vertelt hij. “Maar de avond voor een stormvlucht heb ik toch een knoop in mijn buik. We zijn dan ontzettend gefocust. Ik bel wel tien keer met de piloot om te vragen: wat gaan we doen? Wat is plan B of C? Het is een serieuze aangelegenheid. En dat allemaal voor een paar foto’s.”
IJsseling werkt met een poule van acht piloten, waarvan drie zogeheten stormvliegers. Dit zijn ervaren piloten die hun sporen in de luchtvaart hebben verdiend en graag met hem meegaan.
Volgens IJsseling is er wereldwijd geen ander bedrijf dat doet wat hij doet. “Er is een Franse fotograaf die soms met een dure helikopter vliegt, maar niemand gaat bij elke storm de lucht in. Dat heeft ook te maken met onze gunstige locatie en uitvalsbasis hier op Texel.”
De korte golfslag in de Noordzee zorgt voor spectaculaire foto’s. “Voor kleinere schepen kan dat flink wat impact hebben; ze maken enorme klappen.” Goedkoop is het niet. Zijn nieuwste vliegtuig wordt momenteel voor veel geld gereviseerd. “Maar gelukkig gaan de stormfoto’s de hele wereld over.”
Veerboten door het ijs
Zijn eerste foto maakte IJsseling tijdens de strenge winter van 1984-1985. Net ingeschreven bij de Kamer van Koophandel had hij beeldmateriaal nodig voor zijn portfolio. Hij fotografeerde de Texelse veerboten die door het ijs voeren. “Dat was meteen een succes, vooral na publicaties in de media. De veerdienst TESO was zo enthousiast dat ik de opdracht kreeg om de verbouwing van de veerhavens vanuit de lucht vast te leggen.”
Tussendoor fotografeerde hij ook schepen op zee, waaronder een kotter in zwaar weer. “Ik stuurde die foto naar de vereniging Schuttevaer en andere media. Twee weken lang stond de telefoon roodgloeiend. De eigenaar wilde de foto, net als de motorleverancier en zelfs Shell. Zo kreeg ik steeds meer opdrachten.”
Turen door de verrekijker
Tegenwoordig werkt IJsseling vooral in opdracht, bijvoorbeeld voor grote rederijen die bijzonder transport doen. “Volgende week moet ik een schip fotograferen dat de grootste lading windmolens ooit vervoert voor een klant.” En als hij onderweg een ander schip van een bekende klant tegenkomt, pakt hij direct zijn camera en grijpt hij zijn kans om mooie platen te schieten: “Ik zit altijd door mijn verrekijker te turen.”