Stroomstoring, eerdere botsing: dit moet je weten over brugdrama Baltimore

Elise de Rooij



De bemanning van Dali, een 289 meter lang containerschip, vertrok gisteren vanuit de haven van de Amerikaanse stad Baltimore. De geplande reis naar Sri lanka zou 27 dagen duren, maar eindigde drie kwartier later tegen de iconische Francis Scott Key Bridge in de stad. 

Reddingsactie beëindigd

Beelden van de brug die in enkele seconden instortte, gingen gisteren de hele wereld over. Vannacht liet de kustwacht weten niet langer te zoeken naar overlevenden: de reddingsactie is veranderd in een bergingsactie. 

De politie gaat uit van zes doden, maar er is een ‘reële kans’ dat er nog meer auto’s met mensen in het water zijn beland.  

Bekijk hier hoe de brug instort: 

Brugexpert Rob Vergoossen legde gisteren al aan RTL Nieuws uit dat de brug uit de jaren 70 niet berekend was op het zware containerschip dat er tegenaan voer. De stalen boogbrug van ruim 2,5 kilometer lang bood geen weerstand. 

Anker en noodgenerator

Hoe kon het gebeuren dat het schip uit koers raakte? Daar wordt nu onderzoek naar gedaan, maar Amerikaanse media meldden gisteren al dat er geen stroom meer was aan boord van het schip. De motoren werkten niet langer, maar het schip had nog wel vaart. 

De loods aan boord van het schip zou op alle mogelijke manieren geprobeerd hebben om de brug te ontlopen, maar niets hielp. Zo zou het anker zijn uitgegooid en werd een noodgenerator opgestart, maar de motoren van het schip bleven onbruikbaar. De bemanning slaagde er wel in om een noodsignaal te versturen. 

“Een stuurloos schip gaat op de brug af, stop al het verkeer”, zei een medewerker van de Amerikaanse dienst voor wegverkeer volgens de BBC kort daarna via de radio tegen collega’s. Door dat snelle optreden zijn ‘levens gered’, zei de gouverneur van Maryland. 

Het verkeer over de brug zou gestremd zijn, waardoor er, toen het om 01.30 uur misging, minder mensen op de brug waren. 

Na 47 jaar ‘hartverscheurend’

De enigen op de brug waren wegwerkers, volgens lokale media uit Mexico, Guatemala, Honduras en El Salvador. Buitenlandse media hebben dit niet kunnen verifiëren. De kustwacht gaat er na een dag zoeken van uit dat de vermisten allemaal om het leven zijn gekomen. 

Inwoners van Baltimore reageerden gisteren geschokt toen het licht werd en ze zagen dat de brug er niet meer was:

“Zo’n 30.000 inwoners van Maryland leggen de route over de brug dagelijks af. Dit is hartverscheurend”, zei de gouverneur van de staat. Hij noemde de ‘Key Bridge’ al 47 jaar lang een ‘vast gegeven’. 

Kade in Antwerpen

Hoe het kon dat het schip kampte met een stroomstoring, is niet duidelijk. Persbureau Reuters meldde gisteren wel dat het schip in 2016 eerder in de problemen kwam. 

Het raakte toen in de haven van Antwerpen de kade, waardoor een deel van de romp flink beschadigde. Het schip had op dat moment 10.000 containers aan boord en de Belgische autoriteiten deden onderzoek. 

De loods en kapitein kregen de schuld van die botsing. Beelden van dat incident gaan rond op sociale media: 

In Baltimore had het schip zeker 3000 containers aan boord. Deze containers en brugdelen buitelen inmiddels over elkaar in het water. 

Logistieke problemen

De aandacht was gisteren vooral gericht op de slachtoffers, maar experts waarschuwen nu ook voor de logistieke gevolgen van de botsing. 

De haven van Baltimore is voorlopig onbereikbaar voor scheepvaart en dat kan wereldwijde problemen veroorzaken. Het is ‘van levensbelang’ voor de Amerikaanse economie dat de haven snel weer opent, zei de senator van Maryland gisteren. 

De Amerikaanse president Joe Biden liet vanuit het Witte Huis weten dat hij ‘heel, heel vaak’ over de brug was gereden. Hij beloofde ‘hemel en aarde te bewegen’ om de waterweg gauw vrij te maken en een nieuwe brug te bouwen. Daar trekt hij ook op federaal niveau geld voor uit. 



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment