Schiphol test waterstofaggregaat om giftige stoffen op platform uit te bannen

Elise de Rooij



Inmiddels zijn er ook elektrische GPU’s: enorme powerbanks, met daarin vier krachtige accu’s. Maar ook hierbij liepen Schipholmedewerkers tegen problemen aan: het duurt een aantal uur om de e-GPU’s op te laden en bij grotere vliegtuigen leveren deze vaak te weinig stroom, waardoor de dieselvariant alsnog ingezet moest worden. 

De op waterstof aangedreven GPU wordt nu getest op de KLM Cityhopper, een wat kleiner vliegtuig, en zal later ook op grotere vliegtuigen worden aangesloten. Naar verwachting van Schiphol kan dit apparaat ook deze grotere toestellen van genoeg stroom te voorzien.

Ter plaatse voltanken

Naast de verminderde uitstoot van schadelijke stoffen op de luchthaven, is het grote voordeel van deze op waterstof aangedreven GPU dat de medewerkers deze ter plaatse in een paar minuten kunnen voltanken. In deze GPU zitten namelijk twee waterstoftanks. Deze laden de batterij op die stroom levert aan het vliegtuig.

Hoewel er bij gebruik van waterstof geen giftige stoffen vrijkomen, gaan er ook met deze brandstof zekere risico’s gepaard. Enerzijds is de kans op brand of explosie is enerzijds kleiner, omdat waterstof bij een lek snel opstijgt en verdwijnt, in plaats van zich op te hopen op de grond zoals diesel. Anderzijds is waterstof lichter ontvlambaar en vliegt het sneller in de brand.



Website

Lees ook deze artikelen

Geef een reactie