“Al drie jaar op rij kopen Nederlandse consumenten op Black Friday significant meer dan het jaar ervoor”, meldt de organisatie. Volgens het platform zijn 78 procent van alle transacties in Nederland iDEAL-betalingen.
Pakketjes later dan normaal
Dat Nederlanders vaker hun pas trokken merkt ook PostNL. Het bedrijf waarschuwt voor vertraging bij de bezorging van pakketjes. De dagen na Black Friday moet het bedrijf ruwweg 2 miljoen pakketjes per dag afleveren. Dat is twee keer zoveel vergeleken met een normale dag.
In de Verenigde Staten ging het er juist wat rustiger aan toe vergeleken met voorgaande jaren. Consumenten die op zoek gaan naar afgeprijsde elektronica, kleding en huishoudelijke artikelen tijdens de aftrap van het kerstinkopenseizoen, zijn daar cruciaal voor grote retailers.
Hoge inflatie
Volgens marktkenners deden veel consumenten hun inkopen vorige maand al, omdat bedrijven toen ook al veel kortingen gaven. “Mensen hebben al wat ze willen. Je kunt maar zoveel grote tv’s en stemgestuurde assistenten kopen”, stelt een Amerikaanse retaildeskundige van Huntington Private Bank.
Veel Amerikanen doen het rustiger aan met de aankopen door de hoge inflatie en rente. Winkelketens zullen naar verwachting de rest van het jaar blijven strooien met kortingen om van hun voorraden af te komen.