De bestaande waarschuwingsborden langs en boven de weg lijken dus onvoldoende te werken en daarom zoekt de spoorbeheerder samen met de provincie naar andere oplossingen om de brug te beschermen en ellende te voorkomen.
Eind maart zijn er daarom hoogteportalen met kegels geplaatst op de weg die naar de spoorbrug leidt. De kegels hangen net iets hoger dan de brug. Als een vrachtwagen de kegels raakt, is het duidelijk dat deze te hoog is om onder de brug door te rijden.
Bescherming kost kwart miljoen
Ze bewezen gelijk hun dienst: de hangende kegels werden er binnen enkele uren na plaatsing afgereden door een te hoge truck. Omdat ze van staal waren, ontstond er gevaar voor het verkeer, waarna de kegels weer werden verwijderd.
De afgelopen weken is gezocht naar een beter alternatief. Dat zijn kunststof kegels geworden, die vannacht aan de portalen zijn gehangen. “We hopen écht dat dit nu effect heeft, want de brug heeft eronder te lijden en de reiziger nog veel meer”, zegt ProRail. De aanleg van de portalen en de vervanging van de kegels kostte de spoorwegbeheerder tot nu toe 250.000 euro.
Tekst gaat verder onder video.