KLM tankt meer duurzame kerosine dan andere maatschappijen, maar reiziger betaalt prijs

Elise de Rooij



De EU-eis rond het gebruik van SAF verklaart waarom Europese maatschappijen, waaronder dus Air France-KLM, flink voorlopen op Amerikaanse maatschappijen. In de Verenigde Staten wordt het gebruik van SAF wel aangemoedigd, maar omdat het niet verplicht is, zijn maatschappijen nauwelijks bereid het te gebruiken, leggen wetenschappers aan Bloomberg uit

Dat heeft vooral te maken met de prijs. Omdat er wereldwijd veel minder SAF wordt geproduceerd dan kerosine is de duurzame brandstof ongeveer drie tot vier keer duurder dan reguliere kerosine. Gebruik op grotere schaal zou vliegtickets veel duurder maken, en vliegreizen daarmee minder toegankelijk voor het grote publiek, waarschuwt een Amerikaanse branche-organisatie. 

Verplichte en vrijwillige bijdrage voor duurzame kerosine

Ook KLM heeft tickets duurder gemaakt om SAF te kunnen betalen. Sinds 1 januari 2023 betalen reizigers een verplichte SAF-heffing, vertelt de woordvoerder. “We rekenen nu tussen de 2 en 24 euro aan extra kosten bovenop de ticketprijzen, afhankelijk van vluchtduur en boekingsklasse.” 

Bovenop die verplichte heffing kunnen KLM-reizigers vrijwilligers meer SAF kopen om zo hun CO2-uitstoot te compenseren. Met dat geld koopt KLM extra SAF in, om zo het percentage gebruikte duurzame kerosine te verhogen.

Bijna 800 euro extra voor SAF op retourtje Mexico

Wie daarvoor kiest, moet diep in de buidel tasten. Een voorbeeld: iedere economy class passagier op een vlucht van Schiphol naar Mexico-Stad stoot 540 kilo CO2 uit. Om dat volledig te compenseren betaal je bovenop de reguliere ticketprijs (al snel zo’n 500 euro) zo’n 390 euro. En wie de uitstoot van een retourvlucht wil compenseren, betaalt bijna 800 euro extra. 

En dan hebben we het alleen nog maar over economy class. Wie business class naar Mexico-Stad of de Chinese hoofdstad Peking vliegt, zou 2.250 euro extra moeten betalen om z’n CO2-uitstoot te compenseren. 

Overigens kunnen reizigers ook een kleiner deel van hun CO2-uitstoot compenseren door een kleinere hoeveelheid SAF te kopen. Zo koop je voor een retourvlucht Mexico Stad voor 78 euro een tiende van je uitstoot af.



Website

Lees ook deze artikelen

Geef een reactie