Er waren drie onderzeebootbouwers in de race om de opdracht binnen te slepen: Naval Group uit Frankrijk, Saab uit Zweden en TKMS uit Duitsland. Saab uit Zweden heeft een samenwerking met de Nederlandse scheepswerf Damen.
Jarenlang traject
Het gaat om de afronding van een jarenlang traject. De Franse onderzeeërs moeten de huidige vier onderzeeërs van de zogenoemde walrusklasse vervangen. Na jarenlange gesteggel en nieuwe eisen, heeft een projectgroep die ingediende aanbestedingen beoordeeld.
Volgens ingewijden zal een flink deel van de order in Nederland terechtkomen. Sommige betrokkene noemen een percentage van 40 procent. Het totaalbedrag van de order is nog onduidelijk, maar zou zo maar richting de 4 miljard kunnen gaan.
Nederlandse scheepswerf
Vorig jaar juli mochten de bouwers hun bouwplannen en prijs inleveren. Uiteindelijk heeft de projectgroep gekozen voor de Franse bouwer. Het zou de beste boot voor de beste prijs zijn. Ook de ministeriële onderraad is akkoord, zeggen bronnen.
De Tweede Kamer moet de aankoop nog goedkeuren. Morgenavond is er een ingelast debat in de Kamer over het aanstaande besluit.
‘Doorbraak in slepend dossier’
“Dat het kabinet gaat kiezen voor het Franse Naval is in deze aanbesteding een doorbraak in een voortslepend dossier, maar ook een keuze die politiek bekritiseerd zal worden”, zegt politiek verslaggever Fons Lambie. “Nederland kiest nu voor een Frans staatsbedrijf. Zij hebben de aanbesteding gewonnen, ook na een lobby tot op het allerhoogste niveau. Maar verschillende politieke partijen en regionale bestuurders vrezen voor kennis en werkgelegenheid bij de Nederlandse scheepsbouwer Damen. Daarom heeft het demissionaire kabinet de afgelopen weken ouderwetse industriepolitiek bedreven. Er zijn al verschillende nieuwe orders aangekondigd voor Damen, zoals de bouw van fregatten en transportschepen. Dat moet de pijn bij Damen verzachten.”







