Hoe Blokker groot werd in Hoorn, maar 128 jaar later toch ten onder ging

Elise de Rooij



Optocht met kinderwagens door Hoorn als marketing

Het succes van de beginjaren komt met name door Jacob Blokker en zijn gevoel voor marketing. “Hij probeerde publiciteit te creëren voor zijn producten”, legt Hans Stuijfbergen van het Museum van de 20e Eeuw uit. “Ze verkochten vroeger kinderwagens, die voorraad kwam per trein aan in Hoorn. En dan liet hij kinderen en moeders in een rij naar de winkel lopen. Het werd dan een feestelijke optocht, met veel aandacht voor zijn producten.”

Ook na de dood van Jacob Blokker blijft de keten doorgroeien. Met name toen zijn kleinkinderen Jaap en Albert aan het roer kwamen te staan. Aan de groei leek geen einde te komen. 

Maar na de dood van Jaap Blokker in 2011 gaat het steeds minder met het bedrijf. Pogingen om de winkelketen nieuw leven in te blazen mislukken. Begin deze maand wordt uitstel van betaling aangevraagd. 

Van uitstel van betaling, naar faillissement

Iets wat in 1996 tijdens het 100-jarig bestaan nog voor onmogelijk werd gehouden. Vol bravoure gaven broers Albert en Jaap aan klaar te zijn voor de toekomst, zo schreven ze in het jubileumboek.  

“Eén voorspelling durven wij wel te doen: Op de dag dat ontwikkelingen als ‘virtual reality’ ook huishoudartikelen zullen gaan omvatten, liggen deze hoe dan ook bij Blokker in de winkel. En voordeliger.”

Maar het liep anders. Het bedrijf mist de aansluiting met online winkelen. De gedachte dat mensen wel naar de vele Blokkerwinkels komen, blijkt niet terecht. Zeker als ook concurrenten, zoals het eveneens West-Friese Action, Blokker inhalen. Die spelen beter in op de wensen van de consument en zijn vaak goedkoper. 

Er worden nog wel pogingen gedaan om Blokker uit het slop te trekken, maar tevergeefs. Het bedrijf bleek niet meer te redden en een faillissement was vandaag dan ook onvermijdelijk. 



Website

Lees ook deze artikelen