Hippe modeboetiek We Are Labels sluit deel vestigingen

Elise de Rooij



Dat bevestigt oprichter Pieter-Bas Broeke tegen RTL Z. “De acht overgebleven winkels in Amsterdam, Antwerpen en Gent zijn gezond en goed. Zeker gezien het feit dat we in deze steden profijt hebben van toeristen, draaien ze met veel gezondere resultaten dan in steden als Den Haag en Utrecht.”

Problemen in winkelstraat

Ook curator Margreet van Bommel denkt dat ‘de problemen in de winkelstraat van de laatste tijd’ de oorzaak van de reorganisatie zijn geweest. Van Bommel wikkelt momenteel het faillissement af van het bedrijfsonderdeel met de winkels in Den Haag en Rotterdam.

Zij wijst vooral op de sterk gestegen kosten die winkelbedrijven de afgelopen jaren moeten maken voor personeel en energie. “De winstmarges zijn daardoor te klein, waardoor het soms niet meer is bol te werken.”

De meest recente jaarrekening van het dochterbedrijf vermeldt ook dat de omzetten en resultaten onder druk kwamen te staan door de coronacrisis. “De organisatie wordt gesaneerd om te kunnen overleven”, aldus het financiële verslag.

Originele modelabels

We Are Labels werd in 2010 opgericht door ondernemer Pieter-Bas Broeke. Hij opende dat jaar zijn eerste kledingboetiek in de Utrechtsestraat in Amsterdam. In vijftien jaar groeide het bedrijf uit tot een keten van twaalf winkels in Nederland en België. We Are Labels verkoopt een selectie van kleinere, originele maar wel betaalbare modelabels.

Opmerkelijk is dat We Are Labels de laatste jaren het juist heel goed leek te doen. Zo sloot het bedrijf begin 2020 zelfbewust zijn webwinkel, omdat het daar te weinig mee verdiende. En de afgelopen jaren sloot de keten juist kleinere winkels, om te verhuizen naar grotere en luxere vestigingen.

Groter en luxer

Dat gebeurde onder meer in Den Haag, waar een nieuwe vestiging in de chique winkelgalerij De Passage in de herfst van 2022 openging. Een jaar eerder had de keten nog een mooie nieuwe winkel in een monumentaal pand in Utrecht geopend. Ook waren er plannen voor een eerste vestiging in Maastricht.

Nu blijken dus die gloednieuwe winkels in Utrecht en Den Haag te zijn gesloten. Ook de vestigingen in Rotterdam en Amstelveen gingen dicht. Volgens Broeke liep het huurcontract van die twee laatste winkels af, maar moesten de Haagse en Utrechtse huurcontracten worden afgekocht.

De sluiting van de outlet-vestiging in de Amsterdamse Pijp is tijdelijk, zegt de ondernemer. “Die vestiging is elk jaar tot en met half maart gesloten.” Er zijn dan te weinig toeristen en niet genoeg producten voor in een outlet-winkel. “Die gaat over twee weken gewoon weer open”, zegt hij.  

Toekomstige groei

Broeke zegt dat de focus voor toekomstige groei ligt bij de productie van en groothandel in de eigen merken, als Another Label. “Sinds 2021 produceert het bedrijf ongeveer 50 procent zelf”, zegt de ondernemer.

Ook de opnieuw geopende webwinkel moet daarbij een belangrijke rol spelen. “Online doen we al 80 procent met de eigen merken. Later dit jaar breiden we uit met een extra webshop. De focus is dus verder door te groeien met eigen merken en het verstevigen van de al goed presterende winkels.”



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment