De bezoekers vinden het onvoorstelbaar. Ze kunnen niet geloven dat de plek waar ze wekelijks – soms zelfs dagelijks – komen voor een kop koffie, een goed gesprek of om even te ontsnappen aan de stilte van thuis wordt bedreigd.
Ook voor de uitbater van de ontmoetingsplek is het moeilijk te verkroppen. Janny Muizer hoort alle droevige reacties elke dag aan. Het besluit om de stekker eruit te trekken komt echter niet van hen, maar van de overkoepelende stichting De Jansheeren.
Gestegen kosten en gebrek aan geld
Een gebrek aan geld door gestegen energiekosten en een terugloop van bezoekers is het grote probleem, meent het bestuur van de stichting. “We doen dit allemaal vrijwillig”, zegt bestuurslid Ina Beentjes. “Je bent privé aansprakelijk als er een faillissement dreigt, daarom durven we het niet meer aan. De huidige situatie is niet langer houdbaar.”
Een terugloop in het aantal bezoekers? Onzin, zegt Muizer. Iedere week trekt het zalencentrum 2500 man. “Er is geen terugloop. We willen met de gebruikers naar een oplossing kijken en die is er zeker”, benadrukt Janny.