Van tevoren inschatten of een concert uitverkoopt is vaak moeilijk, zegt marketingexpert Berend Klumper. “Bij heel populaire artiesten kun je er wel een beetje van uitgaan, maar het blijft onvoorspelbaar.”
Hazes promoot met het concert zijn terugkeer in de muziekwereld. Zo’n comebackconcert werkt vaak goed, zegt muziekjournalist Alexander van Eenennaam. “Bij de Acda en de Munnik moest je snel zijn. Zo’n concert doet mensen denken aan die goede oude tijd.”
Niet uniek
Het concert van Hazes is daarentegen een ander verhaal. “Het is niet uniek: hij heeft het al acht keer eerder gedaan. Het is nu dan misschien wel de eerste keer in vier jaar dat hij weer een eigen concert heeft, maar je kunt je afvragen: is hij nou echt zo populair om zijn muziek? Hij is veel in de media vanwege zijn privéleven, hij is meer BN’er dan muzikant.”
Onpopulaire concerten
André Hazes is niet de enige artiest die zijn concertkaarten momenteel niet verkocht krijgt. Ook tickets voor de show van Waylon op 2 december in Ahoy worden inmiddels voor 8 euro verkocht via VakantieVeilingen. De originele ticketprijs lag rond de 70 euro.
Dat was ook zichtbaar toen zijn nieuwe album uitkwam. “Die werd ontvangen op plek vier, maar kelderde meteen.” Op dat nieuwe album is Hazes qua genre een nieuwe weg ingeslagen. “Je zou zeggen: dat levert nieuwe luisteraars op. Maar in dit geval is hij ze juist kwijtgeraakt.”
Dat er zoveel te doen is rondom zijn privéleven kan volgens Van Eenennaam ook in zijn nadeel werken. “Het kan eraan bijdragen dat de kaartverkoop nu niet goed gaat.”
Drie opties
Als de concertdatum nadert en er zijn nog steeds weinig kaarten verkocht, heb je als artiest volgens marketingexpert Klumper drie opties. “Je kunt doorgaan met een lege zaal, met het risico dat je imagoschade oploopt”, vertelt hij. “Of je neemt je verlies en cancelt het hele concert. Maar dat kan niet altijd meer.”
De derde optie is de keuze die Hazes heeft gemaakt: de tickets voor een lagere prijs aanbieden. “Soms worden de kaarten in eerste instantie gewoonweg voor een te hoge prijs verkocht, omdat de verwachting is dat dat wel lukt. Dan kun je ‘leuke acties’ bedenken om mensen toch nog over te halen.”
Imagoschade
Het hoeft volgens Eenennaam overigens niet direct de doodsteek te zijn voor zijn carrière. “Zijn vader heeft ook weleens in zo’n situatie gezeten toen hij een concert gaf in Spanje. Dat heeft uiteindelijk niks voor zijn imago gedaan”, meent de muziekjournalist, die zelf ook weleens bij een optreden heeft gestaan die verre van uitverkocht was. “Dat was bij Jett Rebel. De halve zaal was afgezet met doeken. Het kan de besten overkomen.”