Action is nu meer waard dan moeder van Albert Heijn na winstsprong

Elise de Rooij


32 miljard

Door RTL Z··Aangepast:

© ANPAction is nu meer waard dan moeder van Albert Heijn na winstsprong

RTL

We blijven massaal naar Action gaan. Door prijsverlagingen zijn er nu nog meer klanten, ook in andere landen. Daardoor is Action nu al zo’n 32 miljard euro waard. Dat is meer dan onder meer het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold, chemieconcern DSM of producent van medische apparatuur Philips.

Voor shampoo, een theedoek, knutselboek, fietslampje, sokken en snoep, om maar eens wat te noemen, gaan consumenten steeds meer naar Action. Daarbij hielp het dat van in totaal 4000 producten de prijzen zijn verlaagd.

In de eerste negen maanden van het jaar kwamen er gemiddeld 17,6 miljoen klanten in de winkels van Action. Dat is 15 procent meer dan een jaar eerder.

Meer omzet

De omzet steeg in het derde kwartaal met ruim 22 procent tot meer dan 3,3 miljard euro. Dat betekent dat klanten nu gemiddeld meer euro’s besteden dan vorig jaar.

Daarbij hielp het ook dat het totale aantal winkels met 70 steeg. Maar ook in de bestaande winkels kochten we meer: een plus van ruim 9 procent.

Fors meer winst

Ook de winst steeg, onderaan de streep bleef er 501 miljoen euro over, dat is een stijging van 31 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dat is overigens de zogeheten ebitdawinst, dat is de winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen.

Action zelf zegt overigens niets over de nettowinst. Investeerder 3i noemt alleen de ebitdawinst.

Succes discounters

“Veel consumenten hebben te weinig budget om te kunnen overleven, kijk maar naar de cijfers over kinderen die zonder ontbijt naar school gaan”, zei retaildeskundige Eva Rutten onlangs over het succes van discounters als Action. “Zelfs voor veel mensen boven de armoedegrens is het moeilijk om rond te komen.”

Ook consumenten die lage prijzen niet per se nodig hebben, komen bij discounters, zegt zij. “Mensen schamen zich tegenwoordig minder om in goedkope winkels te kopen. Je ziet dat sommige klanten naast duurdere merken, ook hele goedkope merken kopen.”

Twaalf landen

Action heeft inmiddels meer dan 2800 winkels, in twaalf landen. Volgend jaar begint Action ook in Zwitserland en Roemenië. Voor hoeveel vestigingen Action daar ruimte ziet wil woordvoerder Lucie Hoopman het niet kwijt.

In Nederland lijkt de grote groei er, in ieder geval voor wat betreft het aantal winkels, uit. Er zijn hier nu 417 winkels, dat zijn er drie meer dan vorig jaar. Of Action interesse heeft in panden van Blokker wil Hoopman niet zeggen: “de winkels zijn nog steeds open, dus het is nog wat vroeg om hiermee bezig te zijn”.

32 miljard waard

De forse groei van Action (sinds januari 2022 steeg het aantal winkels met ruim 800, oftewel 40 procent) is ook te zien in de waarde die meerderheidsaandeelhouder 3i er aan toekent. Volgens 3i is Action nu meer dan 32 miljard euro waard. Vijf jaar geleden was dat nog 10 miljard euro.

Bij de waardebepaling doet 3i een aantal aannames, zodat de waarde ook wat meer of minder kan zijn. Maar accountants moeten hun handtekening zetten onder dit soort berekeningen, zodat de waarde niet aanzienlijk zal afwijken. 

Action was al de Nederlandse winkelketen met het grootste aantal winkels ooit. Het is nu ook één van de grootste Nederlandse bedrijven. Als Action op de beurs zou zijn genoteerd, dan zou het net buiten de top-10 meest waardevolle bedrijven vallen. Action is wel meer waard dan bekende Nederlandse bedrijven als Philips, ABN Amro, NN, AkzoNobel en Randstad.



Website

Lees ook deze artikelen