5 vragen over voorzorgslandingen en technische mankementen bij vliegtuigen

Elise de Rooij



Piloten geven alleen mayday noodmeldingen wanneer de situatie kritiek is. Er hoeft niet per se sprake te zijn van een technisch mankement, er kan ook brand zijn aan boord. Vorige week gaven de piloten van British Airways een mayday toen ze rook in de cockpit hadden. Wat de oorzaak van de brand was, is nog niet bekend. 

Waarom keert een vliegtuig terug als het al bijna op de bestemming is? Kan het daar niet gemaakt worden?

Het komt eens in de zoveel tijd voor dat een vliegtuig omkeert als het al duizenden kilometers heeft afgelegd. Dat is een beslissing die door de luchtvaartmaatschappij wordt gemaakt. Veiligheid staat altijd voorop in de luchtvaart, dus deze beslissing zou niet worden genomen als het niet veilig zou zijn.

Het kan zijn dat een luchtvaartmaatschappij er voor kiest om terug te keren, omdat een onderdeel dat vervangen moet worden niet op de plaats van bestemming is. Momenteel is er een wereldwijd tekort aan vliegtuigonderdelen en een groot tekort aan vliegtuigtechnici waardoor wachttijden kunnen oplopen. 

Is er sprake van een toename van vliegtuigen die voorzorgslandingen of noodlandingen moet maken? 

Er lijkt inderdaad dit jaar sprake te zijn van een toename van het aantal vliegtuigen dat door een noodsituatie een landing moet maken op Schiphol. Dat blijkt uit cijfers van de luchtverkeersleiding over het aantal mayday-meldingen dat is gedaan door piloten.

In 2022 waren er in totaal acht meldingen en in 2023 negen. In 2024 staat de teller nu ook al op acht mayday-meldingen. Of het een trend is die zich doorzet, moet nog blijken. 



Website

Lees ook deze artikelen

Geef een reactie